ילדים רבים זקוקים לטיפול רגשי כדי להתמודד עם קשיים חברתיים, קשיים בתפקוד במסגרות החינוכיות שבהם הם נמצאים, קשיים רגשיים ובקשרים הבין אישיים בתוך המשפחה. לכל גיל יש את האתגרים האופייניים לו ואת דרכי הטיפול הרגשי לילדים, כאשר הדרך שונה מילד לילד.
המשחק הוא השפה הטבעית של הילד, וככול שהוא יותר צעיר כך המפגש הוא באווירה משחקית פחות פורמלית. כלומר לא יושבים על כסא ומדברים אלא משחקים במשחקי דמיון ומשתמשים בכל האביזרים שיש בחדר. הדימניקה הייחודית שנוצרת בין הילד והמטפל מאפשרת התבוננות מעמיקה יותר על החוויה הפנימית שאיתה הילד מתמודד.
אם הילד מביע צורך בשליטה מתמדת על המצב כולל הנחיות ברורות מה הוא רוצה שהמטפל יעשה זה יכול להעיד על דפוס התנהגות שלו גם עם חבריו לכיתה. אם הוא מתקשה להיכנס לחוויה של משחקי דמיון או אם יש לו דמויים ספצייפיים שחוזרים על עצמם הם יכולים לבטא את החוויה של העולם הפנימי שלו.
הפלא הוא שילד מביא לחדר את הקושי העמוק שאיתו הוא מתמודד גם אם הוא לא יודע לתאר את זה במילים. פשוט עצם ההתנהלות הספונטית בחדר מאפשרת לנו לראות את העולם הפנימי שלו. אם כך אפשר לשאול מה בעצם ההבדל בין משחק רגיל וטיפול? הרי בשתיהם יש משחק ספונטני. אפשר להשוות את המצב לטיפול של מבוגרים.
היה ניתן לומר את אותו הדבר גם לגבי אדם מבוגר שבא לטיפול ורוב מה שהוא עושה הוא מדבר, ומשתמש בשפה כל היום גם מחוץ לחדר הטיפולים. כמובן שזה ברור לנו שתוכן השיחה, ותשומת הלב בה הדברים נאמרים וסוג התייחסות שהילד או המבוגר מקבלים הוא זה שהופך את ההבדל בין מפגש יום יומי שגרתי לבין מפגש טיפולי שמתרחש בו תהליך רגשי מעמיק.
ילד שמגיע לטיפול לתהליך של מספר חודשים יכול להתמודד עם הקשיים הרגשיים שלו, לגייס את הכוחות הפנימיים לווסת את עצמו ולדחות סיפוקים. או במידת הצורך להיות יותר נועז ולבטא את עצמו באופן חופשי ומשוחרר יותר.
המאמר נכתב על-ידי יואב ניומן בעלים של קליניקה "טיפול טוב" לטיפול רגשי למבוגרים וילדים
מוזמנים לבקר באתר "טיפול טוב" ולהתרשם מהתוכן המקצועי בתחום
http://www.tipul-tov.co.il